A nagy boltláncok nem akarnak olyan tejet árulni, amelyet megkötött tehénből fejtek

 

Németországban a vezető boltláncok sorra jelentik be, hogy bizonyos türelmi idő után nem lesznek hajlandóak olyan friss tejet forgalmazni, amelyet (akár részben) megkötve tartott tehenekből fejnek. A Lidl és az Edeka után az Aldi mindkét ága (Süd és Nord) a hétvégén egyszerre, összehangoltan tudatta, hogy 2030-ig teljesen kivezeti az ebbe a kategóriába tartozó friss tejeket a polcokról.

 

 

A lépés mögött egyértelműen a vásárlói igények állnak, a láncok vélhetően így akarnak jó pontot szerezni azoknál a vevőknél, akik egyre jobban figyelembe veszik a termékek származásánál az állatjóléti szempontokat. Márpedig a jelek szerint a láncok egyre nagyobb nyomást érzékelnek ebbe az irányba.

Hasonló törekvések eddig leginkább a tojásnál voltak, a tartásra vonatkozó jelölések (például ketreces vagy szabad) Magyarországon is ismertek. Németországban most kezdik el jelölni a tejes dobozokon a szarvasmarhatartásra utaló kategóriákat, és a négy fokozatból az említett boltláncok a jövőben csak a szabadabb tartást biztosító két besorolást fogják forgalmazni.

 

 

A lépésekkel kapcsolatban azonban van pár elég ellentmondásos részlet. Az önkéntes korlátozás ugyanis csak a friss tejekre fog vonatkozni, és azok közül először csak a saját márkás termékekre (hiszen erre van leginkább közvetlen hatása a boltoknak). A tejtermékeknél azonban egyelőre lehetetlennek tűnik a bevezetés, hiszen például egy sajtra vagy joghurtra kivetett hasonló korlátozás aligha lenne kivitelezhető, ebben az esetben a tejipari gyártón keresztül kellene átvinni a kezdeményezést a tehenészetekre.

Másrészt a törekvések ellen a német gazdák szervezetei is tiltakoznak. Az Aldi ugyan azt is bejelentette, hogy a korlátozással egy időben teljes mértékben a helyi termelőknek adja a megrendeléseit, a szakmai szervezetek szerint azonban félő, hogy a szabadabb tartáshoz kapcsolódó többletköltséget nem tudják érvényesíteni az árakban, állami támogatásra pedig jelen állás szerint nem számíthatnak.

Amennyiben a német piac a helyi termelők előtt emiatt beszűkül, a várakozások szerint a tehenészetek nem friss tejnek, hanem feldolgozott termékek gyártóinak fogják eladni a tejet, vagy külföldre szállítják – a német sajtó többek között Kelet-Európát is megfelelő célrégiónak tartja erre.

 

Boldog tehenek – extra minőségű tej

A Szarvasi Agrár cégkultúrája a kiválóságra, a magas minőségre épül. Kifejezetten jó adottságokkal rendelkezik, amely nagymértékben köszönhető a Szarvasra jellemző minőségi mezőgazdasági kultúrának. Az állattenyésztési hagyományok eredményeként évtizedek óta kiváló minőségű tejet állít elő gazdaságában. Mindent megtesz azért, hogy tehenei szinte minden igényt kielégítő módon, boldogságban és kiegyensúlyozottan töltsék idejüket náluk. Rendkívül fontos, hogy minden adott legyen ahhoz, hogy extra minőségű tejet adjanak alapanyagul sajtjaihoz.

 

 

Istállói mindenben megfelelnek a XXI. századi elvárásoknak. A hőmérséklet és légsebesség változásának függvényében számítógép irányítja az istálló oldalfalainak le vagy felhúzását. A belső légtér hűtéséről a természetes szellőzésen túl 14 db ventilátor gondoskodik. Kötetlen tartású, mélyalmos rendszerű telepén kialakított istállóihoz karám csatlakozik oly módon, hogy tehenei szabadon választhatják meg tartózkodási helyüket. A tehenek szakszerű takarmányozása, a jó tartásrendszer (tiszta alom, az elletőhöz tartozó külön 6 állásos fejőház) a jó fejő- és hűtőberendezés az alapja, hogy a telepen folyamatosan extra minőségű tejet tud termelni, amelyből a prémium minőségű Szarvasi Cervinus Sajtok és Serpenyős grillsajtok készülnek.

 

forrás: g7.huelite-magazin.de, veganclt.comfreefromharm.org, freetoshop.ml