Megjelent az FMCG-piac 2020. évi kereskedelmi toplistája – Befutott a Lidl az 1. helyre!

 

Minden évben van miért várni a Trade magazin FMCG kereskedelmi rangsorát, van, amikor egy-egy meglepetésre derül fény, van, amikor csak beigazolásra kerül egy gondolat, sejtés – az idei toplista is ilyen. Sokakban felmerült már tavaly egy kérdés: vajon megelőzi-e a Lidl a Tescót 2020-ban? És igen, így lett, sőt!

 

A toplistában idén először kerül jelölésre a boltszámváltozás is, közkívánatra. Ebből lehet látni azt is, hogy az organikus és expanziós növekedés együttese a legjobb kombináció – igaz, hogy hatékonyság szempontjából a kevésbé jól teljesítő boltok bezárása is nagyon fontos stratégiai lépés.

A Lidl mindenkit lefutott 2020-ban, és függetlenül attól, hogy a diszkont csatornát ki kedveli, ki nem, az üzleti eredményt és sikeres stratégiát nem lehet elvitatni, el kell ismerni. Már egy évvel korábban is lehetett látni a nagyon céltudatos előremenetelt, de kevés volt akkor a 12 hónap. Most viszont nemcsak beért mindenkit, de szignifikáns különbséggel vette át az első helyet. Mindehhez hozzátartozik, hogy nemcsak a Trade magazin toplistájában, de a GfK piackutató által mutatott piaci részesedésben is első a maga közel 15%-ával. Idetartozik persze, hogy semelyik csatorna nem tudott annyit nőni egy év alatt, mint a diszkont, és a teljes piacon a csatorna részesedése már meghaladta a piackutató szerint a 30%-ot, amivel az egész csatorna is az első.

Fontos kiemelnünk, hogy a 2. helyre is új versenyző futott be, hiszen idén először lett a SPAR ezüstérmes. A jó stratégiát itt is nyomon érjük, hiszen évek óta átgondolt terv mentén igyekeznek kihozni a piacból a legtöbbet, sikeresen. Nagyon sokat invesztálnak folyamatosan a bővülésbe, fejlesztésbe, vásárlói kiszolgálásba, élménybe, és ez meg is hozta a gyümölcsét. Ráadásul mindezt úgy, hogy maga a hipermarket csatorna évek óta veszít piacrészéből, és ez nem állt meg tavaly sem. Ezért is olyan fontos, hogy a SPAR évek óta nagy hangsúlyt fektet a kisebb alapterületű üzletek különböző formáinak bővítésére is, amelyek szintén szép számmal emelkedtek az elmúlt egy évben, és ezt szintén mutatja a toplista.

Sajnos a korábbi évek nehézségei tovább gyűrűztek a Tesco esetében, és a hipermarketek problémáira a COVID még egy lapáttal rátett, így a forgalmi adataiban mondhatni, szinte nincs változás, ami a csatorna 2-3%-os esését nézve még akkor is jó eredmény lenne, ha csak 1-2%-os csökkenést tudna felmutatni, mi ennél egy hajszállal pozitívabban becsültünk.

A diszkontok, a hazai láncok és a drogériák „hármasaiban” az erőviszonyok és sorrendek csatornán belül megmaradtak, egyedül tehát csak a hiperek hármasában borult fel a lista a fentiek indoklása mellett.

Azok a kis, közeli boltok, amelyek gyorsan tudták a termékkínálatukat változtatni a körülmények hatására, nagyobb lehetőséget kaptak tavaly, hiszen a COVID-világjárvány alatt nem akartak a vásárlók nagy boltokba járni, sok időt vásárlással tölteni, ugyanakkor a ritkább boltba járás miatt több kategóriában nagyobb kiszerelést és nagyobb mennyiséget vásároltak.

 

Teljes cikk katt ide!