Mit jelent a természetesen laktózmentes

 

Évmilliókig ez volt a természetes, és a Föld népességének 65%: -a ma is laktóz-intoleráns, vagy ha úgy tetszik: felnőttkori laktáz-hiánnyal él. 

Az ENSZ Egészségügyi Világszervezetének az állásfoglalása ma is az, hogy az embereknek naponta fél liter tejet, vagy annak megfelelő kalcium tartalommal bíró tejterméket (sajtot, túrót, kefirt stb.) kellene fogyasztaniuk. 

„Hazánkban a lakosság 20-40%-a érintett lehet a laktóz- intoleranciában. Érdekesség, hogy ez az arány a világ egyes tájain eltérő. A legalacsonyabb, 20% alatti az Egyesült Királyságban, Hollandiában, Belgiumban és Svédországban. A legmagasabb, 80-100% közötti Dél-Amerika és Afrika déli részén élők körében és Kínában.” ( forrás: https://www.allergiakozpont.hu

 

 

Ha Te egyike vagy azoknak, akik a félelmetes laktóz -intoleranciában szenvednek, és teljesen lemondtál a sajtról, akkor van egy remek hírünk a számodra. A laktózmentes sajt sokkal gyakoribb, mint gondolnánk. Nem, nem a mesterséges eljárással készített laktóz enzim kivonásáról szeretnénk most írni. Kiderült, hogy sok kemény sajt természetesen laktózmentes, vagy elég alacsony a laktózszintje ahhoz, hogy ne zavarjon. Igen, jól olvastad. Bizonyos sajtok, bár valódi tehéntejből készülnek, funkcionálisan mentesek a laktóztól, a tejtermékekből származó cukortól, ami egyes emberek testi rosszullétét okozza. És itt nagyon jó sajtokról beszélünk – beleértve a goudát, a cheddarot, a parmezánt és a Szarvasi Cervinus sajtokat is.

 

Hogyan lehetséges ez? 

Minden az elkészítésük módjához kapcsolódik. Ahogy Liz Thorpe, a The Cheese Chronicles szerzője elmagyarázta: “Két dolog segít megszabadítani a laktóztól, azalatt a folyamat alatt, amikor a tejből sajt lesz … Először is, olyan baktériumokat adnak hozzá, amelyek megeszik a laktózt, és tejsavvá alakítják. Aztán amikor elválasztják a szilárd sajttúrót a folyékony tejsavótól, kiválik a laktóz. “

Ezért a laktózmentes vagy alacsony laktóztartalmú sajtok általában keményebb sajtok. Végül is ezek a sajtok, amelyeket a gyártási folyamat során elválasztanak a folyékony tejsavótól. Az érlelt sajtokban pedig még alacsonyabb a laktóztartalom, mert a baktériumoknak több idejük van a laktóz lebontására.

Ha laktózmentes sajtokat keresünk, az általános szabály az, hogy kerüljük a fiatal sajtokat. Ez azt jelenti, hogy a mozzarella, ricotta és a tehéntejből készült feta sajnos lekerülhet az asztalról. Ezek a fiatalabb, lágyabb sajtok több laktózt tartalmaznak, és ez az életkorra vonatkozó szabály továbbra is érvényes a kemény sajtokra; egy érett cheddar kellemesebb lesz a laktózérzékeny ember emésztőrendszerének, mint egy fiatal, mert több ideje van a baktériumoknak a laktóz lebontására. Egyéb általában laktózmentes vagy alacsony laktóztartalmú sajtok közé tartozik a Mimolette, a Gouda, a Parmezán és a Pecorino , Cheddar mellett, sajtjaink a Cervinus Perfetto, és 5 hónapos Cervinus Fenomenale vagy a kecskegida oltóanyaggal beoltott Szarvasi Picante sajtunk.  Az abszolút díjnyertes sajtunk a Cervinus Superiore, pedig az aranyérmes, hiszen a maga 10 hónapos érlelésével, bizonyosan laktózmentessé válik.
Az egyéb alacsony laktóztartalmú sajt opciók közé tartozik a kecske- vagy juhtejből készült túró vagy feta sajt is. Természetesen ez az adat függ a sajt érlelési idejétől, épp ezért válasszunk minél idősebbet és ellenőrizzük a tápérték táblázatban feltűntetett cukor mennyiségét, hogy egészen biztosra menjünk (a laktóz ugyanis tejcukor).

Tehát ha kerülöd a sajtot, mert a fagylalt vagy a milkshake rosszullétet okoz – a sajthiány pedig megőrjít -, akkor itt az ideje, hogy újra kipróbáld a kemény sajtokat.

forrás: ByMaxine Builder, 2021.04.30

 

A diagnózis egy életre szól?

„Nem minden esetben. Lehet végleges, de a laktóz intolerancia lehet átmeneti is, ha például antibiotikum kúrát követően, vagy valamilyen gyomor- és bélrendszert érintő betegség vagy fertőzés miatt alakult ki. Ilyen esetekben az alapbetegség kezelésével, vagy a bélflóra helyreállítását követően a szervezet idővel újra képes lesz a tejcukor lebontására.”
( forrás: https://www.allergiakozpont.hu) ú

 

Konkluzió

Az érlelt sajtok nagy részéből “kiérik”, lebomlik a laktóz. Aki a maradékra is érzékeny, az nagyon ritka és nagyfokú intoleranciát jelent. Ez már nem közönséges ételallergia, valószínűleg a legkisebb mennyiségű tejtermék is komoly problémát okoz nála. Az átlag laktóz érzékeny nyugodtan fogyaszthat hosszan érlelt sajtokat.

A következő sajtokban 100g-onként kevesebb, mint 0,1 g laktóz van:

Parmezán, Apenzeller, Brie, Camembert, Gorgonzola, Gouda, Gruyere, Roquefort, Provolone, Romadur, Tilsiter.

FONTOS, a laktózérzékenységre igazából nem is megoldás, hogy valaki nem eszik tejterméket, vagy csak enzimek segítségével mentesített sajtokat.
A szervezetünk laktóz bontása egy olyan képesség, ha valaki nem gyakorolja, még jobban romlik. Ha valóban orvos állapította meg az intoleranciát, akkor ahhoz tartozni fog ehhez egy mennyiség is, meg lesz határozva, hogy mennyi laktózt bír el a szervezete. A hosszaban érlelt sajtok szinte mind belül vannak az általánosan elfogadott határértéknek: 100 g sajtban > 0,1g-nál kevesebb laktóz.

 


forrás : https://mindenevok.hu/lactosolv-2/a-tejfelek-es-tejtermekek-laktoz-tartalma/

Forrás: Food Standards Australia New Zealand. (2011). NUTTAB 2010 – Ausztrál élelmiszer -összetételi táblázatok.

Hivatkozások

Országos Egészségügyi és Orvosi Kutatási Tanács. Ausztrál étrendi irányelvek Canberra: Commonwealth of Australia; 2013.

forrás: https://www.myrecipes.com/extracrispy/naturally-lactose-free-cheese-is-more-common-than-you-think